Fietsersbond vindt nota “Aanpak Veilig Fietsen Culemborg” te weinig ambitieus

Onderhoud aan wegen is normaal en geen ambitie

hoofdfietsroute

De Fietsersbond heeft op 1 juni jl. tijdens de voorbespreking van de gemeenteraad haar mening gegeven over de nota ‘Aanpak Veilig Fietsen Culemborg’.

 

De Fietsersbond is gevraagd om haar mening te geven op deze nota. Dat heeft de Fietsersbond gedaan. Dat is onze plicht. Zie de Culemborgse Courant http://culemborgsecourant.nl/lokaal/fietsersbond-voor-ambitieus-fietsplan-culemborg-245563

De Fietsersbond vindt dat de nota te weinig ambitie heeft. Minimaal 5 van de 10 actiepunten betreft achterstallig onderhoud of minder zinvolle activiteiten.

Een ambitieus plan is nodig omdat we te maken hebben met de volgende feiten:

  1. De overheid, provincies en gemeenten hebben afgesproken om de komende 10 jaar het fietsgebruik met 20% te doen toenemen.
  2. In veel steden, waaronder Culemborg, staat de leefbaarheid onder druk door de vele auto’s . Daarom worden binnensteden autovrij gemaakt en worden er centrale routes voor fietsverkeer aangelegd.
  3. Het fietsen gaat een onstuitbare groei doormaken. Dat komt door de kanteling naar duurzaamheid,  de leefbaarheid die onder druk staat, de aandacht voor gezondheid en de stormachtige ontwikkeling die de e-bikes doormaken.
  4. Culemborg is eigenlijk ontworpen voor de fiets. Een centrum en andere voorzieningen die centraal gelegen zijn en met een maximale afstand van iets minder dan 4 km van de gemeentegrens naar het centrum.

De populariteit van het fietsen heeft en krijgt een geweldige boost door de e-bikes.  In 2016 was 57% van de omzet voor de elektrische fiets. Dit zal nog verder toenemen. De e-bike is een prima alternatief voor de auto zeker binnen de bebouwde kom.

Het gebruik van de e-bike maar ook van de gewone fiets vraagt om veilige fietsverbindingen. Je onveilig voelen door voorbij rijdende auto’s die te hard rijden, onoverzichtelijke kruisingen, ed.  weerhoudt mensen ervan om de fiets te pakken. De infrastructuur van de Culemborgse 30 km gebieden is gebrekkig.

De uitdaging is dus om 30 km/u wegen en straten aan te pakken en vooral om centrale fietsverbindingen naar de voorzieningen in te richten.

Wij vinden dat de gemeente Culemborg en de raad snel een betere en concretere aanpak moet gaan voorstellen.
Als de huidige coalitie partijen de afgesproken doelstelling, namelijk oplossen van 5 verkeersknelpunten, echt wil gaan realiseren dan is het nu tijd voor actie!
Niet praten maar doen! De verkiezingen komen eraan! Komt u ook meepraten bij CULEMBORG FIETST op 14 juni om 20.00 uur bij restaurant In de Buurt?

In de Buurt (voorheen Bolderburen), Prijsseweg 1, Culemborg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *