FIETSKLUIZEN

voor de duurdere (elektrische) fiets

fietskluis

Om Culemborg aantrekkelijk te maken voor fietsers is het wel zo handig dat dure (elektrische) fietsen veilig gestald kunnen worden op of dichtbij de markt of winkelcentra.
In bewaakte stallingen of speciale fietskluizen. Een proef met fietskluizen loopt in Friesland en rond deze tijd wordt een proef gestart in Zeist.

Naast de gewone fietsenstalling vervult de fietskluis een belangrijke rol in de keten, zeker nu de duurdere – elektrische – fiets terrein wint. Maar welke eisen moet je aan een fietskluis stellen?

Bij vrijwel alle stations en een aantal bushaltes in Nederland staan fietskluizen die reizigers kunnen huren. Die werken met een sleutel en de kluizen zijn daarmee eigenlijk alleen geschikt voor reizigers die deze vrijwel dagelijks gebruiken. Er is vraag naar een meer flexibel systeem dat ook handig is voor incidentele reizigers.

Daarom zijn twee pilots gestart. De provincie Utrecht heeft een pilot opgezet voor een blok van acht kluizen in de gemeente Zeist. Na diverse proeven zal deze pilot rond deze tijd definitief van start gaan.

Eind 2016 is daarnaast een pilot van de provincie Fryslân gestart. Zowel in Drachten als in Holwerd is een blok van acht kluizen geplaatst. Hoewel beide systemen sterk van elkaar verschillen is in beide pilots gekozen voor kluizen die niet langer met een fysieke sleutel maar elektronisch geopend kunnen worden, zogenoemde E-kluizen.

Binnen de Ketenploeg van de Tour de Force is parallel daaraan een kopgroep E-kluizen geformeerd die zich heeft gebogen over de vraag wat er voor nodig is om in de toekomst meer van deze E-kluizen te realiseren. Uit deze kopgroep kwam onder andere de behoefte aan een standaard PvE voor E-kluizen waarbij ‘open data’ en ‘standaardisatie’ belangrijke elementen zijn.

Aan de totstandkoming van het nu uitgebrachte standaard Programma van Eisen voor E-kluizen hebben vier provincies en één vervoerregio gewerkt en ze hebben de ontwikkeling ook grotendeels gefinancierd. Daarbij is gebruik gemaakt van de ervaringen van de pilots.
Het Standaard PvE is voor overheden een hulpmiddel bij de aanbesteding van E-kluizen. Fundamenteel voor de opzet is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen drie domeinen: kluissysteem, webinfrastructuur en exploitatie. De drie domeinen kunnen in één keer integraal aanbesteed worden, maar het standaard-PvE is zo opgezet dat de domeinen ook los van elkaar aanbesteed kunnen worden. Om dit mogelijk te maken, zijn alle koppelvlakken nauwkeurig gespecificeerd.

Bericht en foto van verkeersnet