Op een steenworp afstand van Culemborg ligt Houten. Houten is uitgeroepen tot Fietsstad 2018! Culemborg en Houten lijken behoorlijk veel op elkaar.
In Houten kun je perfect fietsen. Fietsen in Culemborg is een behoorlijke uitdaging.
Maar ….. kan Culemborg de volgende Fietsstad worden?
Houten is een nieuw gebouwde stad waar bewust gekozen is om overal, dwars door wijken, fietspaden aan te leggen.Om Houten heen loopt een ringweg voor de auto’s. Wil je met de auto van de ene naar de andere wijk, dan moet je via de ring. Alleen fietsers kunnen lekker snel en veilig binnendoor rijden over een netwerk van fietspaden.
Culemborg heeft weliswaar geen ringweg zoals Houten maar wel een centrale as (Weidsteeg / Stationssingel / Weth Schoutenweg). Alle wijken zijn met deze as verbonden waardoor je als automobilist eenvoudig van wijk naar wijk (incl binnenstad) kunt rijden. Bereikbaarheid is dus geen probleem.
Dus Culemborg en Houten lijken dus heel veel op elkaar. Maar waarom is Culemborg dan zo onaantrekkelijk om er te fietsen?
Het is een kwestie van de juiste keuzes maken. De Culemborgse politiek heeft nooit vooruit gedacht. Korte termijn oplossingen. Auto’s dwars door wijken, over 30 km wegen waar je gemakkelijk 70 km/u kunt rijden, over smalle straatjes die daar niet voor bedoeld zijn. Door het steeds drukkere verkeer neemt de onveiligheid. toe.
Culemborg staat voor een grote uitdaging die bepaalt of Culemborg aantrekkelijk wordt om er te wonen en te fietsen. Culemborg kan zonder enig probleem de volgende Fietsstad worden. Maar daarvoor zijn keuzes nodig.
- Inrichten van 30 km wegen tot echte 30 km wegen.
Veel van de Culemborgse 30 km wegen zijn eigenlijk 50 km wegen. Gevolg: automobilisten maken geen of weinig gebruik van de gebiedsontsluitingswegen (50 km wegen) en rijden dwars door wijken of over fietsroutes.
Op nogal wat plaatsen zijn door de matige inrichting de snelheden van auto’s te hoog en dus een gevaar voor de fietser. De gemeente Culemborg bevestigt dit. - Benoemen en inrichten van hoofdfietsroutes
Niet alleen benoemen maar ook het inrichten ervan. Voorbeeld: een fietsstraat van Parijsch Zuid naar het centrum kan alleen als de wegen daadwerkelijk ingericht worden als 30 km wegen en de fietstunnel Vianense Poort gesloten wordt voor autoverkeer. - Maatregelen dat auto’s primair van 50 km wegen gebruik maken
Het huidige beleid is er niet op gericht om keuzes te willen maken. Waarom moeten auto’s dwars door woonwijken rijden, van een fietstunnel gebruik maken, met hoge snelheden over 30 km wegen rijden?
Durf is nodig om van Culemborg een leefbare en prettige stad te maken. - Meer fietsers, meer auto’s. Hoe te combineren?
Een feit is dat het autoverkeer toeneemt. Maar ook de fiets maakt een onstuimige groei door. De e bikes voor iedereen en voor de vele 50-plussers. Culemborg is zo compact dat met de fiets, net zoals in Houten, eenvoudig alle bestemmingen bereikt kunnen worden. Hoofdfietsverbindingen binnen de stad en auto’s over de 50 km wegen. Simpel en dan is het probleem opgelost.
De Fietsersbond Culemborg komt binnenkort met een eigen Fietsplan.
Lees Houten Fietsstad 2018