OMZET ONDERNEMERS WORDT BEPAALD DOOR FIETSERS

gedateerde fietsinfrastructuur in veel steden

DSC00976

Fietsers en voetgangers brengen veel geld in het laatje van  steden. Maar straten en pleinen zijn niet berekend op de groeiende groep e-bikers. “We worden ingehaald door de werkelijkheid.”

De auto is nog altijd de heilige koe, terwijl de fietser de melkkoe is. De economische betekenis van fietsers en voetgangers voor de stad wordt in heel Europa onderschat, blijkt uit onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco. Steden, ook die in het fietsvriendelijke Nederland, hebben de snelle opkomst van de e-bike onderschat en de infrastructuur voor de groeiende stroom fietsers en voetgangers verwaarloosd, constateren de onderzoekers. Stoepen, pleinen, wegen en paden zijn eenvoudigweg niet meer ingericht op deze groeiende groep weggebruikers én consumenten.

Want fietsers besteden veel bij winkels en bedrijven“, zegt Jeroen Quee, specialist mobiliteit bij Sweco Nederland en een van de auteurs van het rapport. “Voetgangers en fietsers besteden eenvoudiger en vaker hun geld bij lokale winkels, cafés en restaurants dan automobilisten omdat ze geen parkeerproblemen kennen. Ze winkelen bovendien gerichter omdat ze hun fiets vaak direct voor de deur kwijt kunnen.”

Auto eerst
Voor zolang als het duurt dan, want veel Europese steden hebben tot in lengte van dagen de prioriteit gegeven aan de auto. Het zijn juist de winkeliers die zo van de fietsers en voetgangers profiteren. Quee: “Nog altijd maken winkels en bedrijven zich vaak vooral sterk voor parkeerplaatsen en een goede bereikbaarheid voor auto’s, maar uiteindelijk is iedereen hartstikke blij als een gebied fietsvriendelijker is gemaakt.”

Te weinig stalruimte
Om zich klaar te maken voor de toekomst, zo adviseert Sweco in het rapport, moeten steden de ontwikkeling van infrastructuur voor deze groep weggebruikers versnellen, bijvoorbeeld door autostroken om te zetten naar ruimte voor fietsers en voetgangers, door het aanleggen van snelfietspaden en door kruispunten opnieuw te ontwerpen zodat fietsers en voetgangers zich veilig kunnen verplaatsen. Daarnaast hebben steden volgens de onderzoekers veel te weinig stalruimte voor tweewielers en bakfietsen.

Ook steden als Amsterdam en Kopenhagen, die van oudsher de rode loper voor fietsers en wandelaars uitleggen, zullen snel moeten inspelen op met name de enorme toestroom aan e-bikers. “In Nederland worden we ingehaald door de werkelijkheid.”

Culemborg
Een compact stadje waar je binnen 2 km alle voorzieningen kunt bereiken. Ideaal voor de fiets. Door jarenlang de auto te promoten heeft Culemborg geen acceptabele fietsinfrastructuur. Wijnand Veeneman, onderzoeker openbaar vervoer aan de TU Delft, wijst erop dat het nu eenmaal even duurt om steden van autovriendelijk naar autoluw om te bouwen. “Dat zijn heel langzame processen. Gelukkig hebben lokale wethouders allang in de gaten wat de meerwaarde van fietsers en voetgangers is.”

Bron: Trouw 16 mei 2018

Categorieën