TWEEDE KAMER GRIJPT IN: OOSTERSINGEL 30 KM/U

volkomen ongeschikt als 50 km/u weg

oostersingel

De Tweede Kamer heeft in een motie besloten (27 oktober 2020) dat binnen de bebouwde kom een standaardlimiet van 30 km/uur zal gaan gelden. De Oostersingel is nu een 50 km/uur weg maar is daarvoor volkomen ongeschikt. Afwaarderen dus naar een 30 km/uur weg.

Op dit moment is een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur leidend in de bebouwde kom. Vooral kinderen, voetgangers en fietsers hebben weinig kans om te overleven bij een botsing bij die maximumsnelheid. Met een verlaging naar 30 km/uur neemt de veiligheid toe. De steden Oslo en Helsinki hebben de snelheidsverlaging al doorgevoerd en in die twee steden is in 2019 geen enkele fietser of voetganger overleden.

Een 50 km/uur weg moet bijv. voorzien zijn van vrij liggende fietspaden. De Oostersingel is een doorgaande weg maar volkomen ongeschikt als 50 km/uur weg: onmogelijk om vrij liggende fietspaden aan te leggen, woningen dicht bij de weg, onoverzichtelijk en scholen in de directe omgeving. Hoe gevaarlijk wil je het hebben?

De Fietsersbond Culemborg is bijzonder verheugd  dat de Tweede Kamer deze motie heeft aangenomen. Er worden wellicht uitzonderingen gemaakt voor doorgaande wegen die wel aan de 50 km/uur eisen kunnen voldoen. De uitzonderingen worden nog onderzocht door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

De Fietsersbond Culemborg verwacht dat de Oostersingel afgewaardeerd wordt tot een 30 km/uur weg hetgeen betekent 1/ aanpassingen zodat men niet harder kan rijden dan  30 km/u en 2/het aanbrengen van fiets- en kantstroken volgens de aanbevelingen.

Zie het NRC bericht Tweede Kamer stemt in met 30 km/u

Categorieën