Nu de Vianense Poort autovrij is gemaakt, is een fijne fietsstraat via de Prijsseweg en de Jan van Riebeeckstraat richting de binnenstad de volgende logische stap.
De afdeling Culemborg van de Fietsersbond staat op zaterdag 5 maart van 10.00 tot 14.00 met een kraam langs de beoogde route aan de Prijsseweg.
Culemborg heeft de potentie om uit te groeien tot de ideale Fietsstad. De volgende stap is het realiseren van veilige, autoluwe en comfortabele fietsroutes; zogeheten fietsstraten. De primeur gaat waarschijnlijk naar de westelijke nieuwbouwwijken. Nu de Vianense Poort autovrij is gemaakt, is een fijne fietsstraat via de Prijsseweg en de Jan van Riebeeckstraat richting de binnenstad de volgende logische stap.
De afdeling Culemborg van de Fietsersbond staat op zaterdag 5 maart van 10.00 tot 14.00 met een kraam langs de beoogde route aan de Prijsseweg. ‘’We willen graag van de toekomstige gebruikers horen welke ideeën en wensen er leven over deze toekomstige fietsstraat,” zegt Ineke Burger van de Fietsersbond.
De gemeente Culemborg wil fietsen al decennia lang stimuleren. Dat is logisch want binnen de bebouwde kom zijn vrijwel alle bestemmingen te bereiken binnen tien minuten fietsen. In de praktijk schiet het stimuleren van fietsen niet echt op. Asfalteren voor auto’s krijgt al decennia lang steeds een hogere prioriteit. Voor langzaam verkeer blijf het te vaak behelpen, hobbelen en kronkelen.
Fietsstraten zijn (vaak rood geasfalteerde) straten waarin fietsers en overig langzaam verkeer volop de ruimte en voorrang te krijgen. Auto’s (bestemmingsverkeer, max 30 km/u) mogen er wel komen, maar zijn te gast. In het hele land is al volop ervaring met dit concept. Het blijkt te werken. Vooral als er een duidelijk herkenbaar en aansluitend netwerk ontstaat. Het door de gemeenteraad vastgestelde Culemborgse verkeersplan (GVVP) voorziet hier in.
De Fietsersbond vindt dat het in Culemborg echter te vaak bij woorden blijft. Het is nu tijd voor daden. Doorpakken is nodig om de bereikbaarheid, ook voor auto’s, binnen de bebouwde kom te verbeteren. Immers, veilige en comfortabele fietsroutes zorgen voor meer verplaatsingen per fiets en dus voor minder auto’s op de weg. Beter voor het milieu, volksgezondheid en leefbaarheid van de stad. “Fietsstraten zijn de sleutel. Die zorgen er voor dat mensen van kinds af aan tot op hoge leeftijd zichzelf zelfstandig en veilig door de stad kunnen verplaatsen. De stad groener, prettiger, veiliger en toegankelijker maken voor iedereen, dat is uiteindelijk waarvoor we het doen”, zegt Burger.