Direct naar inhoud
Fietsersbond Culemborg

De fiets als standaard tot 10 km

Gepubliceerd op:

De fiets op de korte afstand tot 10 kilometer en alleen de auto als dit om praktische redenen nodig is. Ook boven de 10 kilometer een prominente rol voor de fiets zeker in de vorm van e-bikes.

Tot 50 procent van alle verplaatsingen tot 10 kilometer zouden met de fiets moeten plaats vinden. Dit kan als de fiets niet  meer gezien als een apparaat dat over een rood stuk asfalt rijdt, maar door het fietsen te omarmen als cultuur. Investeren in de fietscultuur betekent investeren in de mobiliteitstransitie die zorgt voor leefbaardere wijken, schonere lucht, veiligere wegen en beter ruimtegebruik.

Het huidige mobiliteitssysteem is hoofdzakelijk gericht op het faciliteren van de automobilist. Dit brengt een aantal problemen met zich mee.

Voor een echte mobiliteitstransitie moet de fiets de kern worden van het mobiliteitsbeleid op de kortere afstand.

Om fietsen op de korte afstand te stimuleren zijn drie maatregelen nodig:

  1. de fietsinfrastructuur is vrijwel overal onvoldoende. Fietspaden moeten niet alleen veilig en direct zijn, maar moeten ook worden aangepast naar de omgeving. Overal zal maatwerk toegepast worden om de fietser zo goed mogelijk te accommoderen
  2. Er zijn nog teveel achterblijvers in fietsgebruik. Zo is er op het gebied van woon-werkverkeer nog veel potentieel om mensen op de fiets te krijgen; een meer actieve rol door werkgevers is noodzakelijk.
  3. Het autorijden zou actief ontmoedigd moeten worden door auto’s minder ruimte te geven in de infrastructuur; het schrappen van  parkeerplaatsen is een optie.

bron: fietsberaad CROW 3 juli 2023

 

Hoe gaat het met de fiets in Culemborg?
Culemborg is maar 4 km hemels breed. Alle verplaatsingen zouden binnen Culemborg met de fiets uitgevoerd kunnen worden. Culemborg is ook typisch een stad die vrijwel geheel  gericht was op het gebruik van de auto. De fiets kwam nooit echt in beeld.

Het  Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP 2020) heeft tot doel een mobiliteitstransitie van auto naar fiets. Van eminent belang is de ontwikkeling en aanleg van een  hoofdfietsnetwerk zodat alle wijken en voorzieningen veilig en direct met de fiets bereikt kunnen worden. Meestal binnen 10 minuten.

Een cruciale hobbel is genomen: het afsluiten van de gevaarlijke Vianense Poort voor autoverkeer. De noodzakelijke vervolgstap, de planning van de aanleg van de fietsstraat van Parijsch naar de binnenstad via de Vianense Poort wordt naar verwachting binnenkort gezet. De fiets als kern van het mobiliteitsbeleid is van cruciaal belang om Culemborg leefbaar te maken en te houden.