De fietsbrug over de Lek bij Culemborg en de aansluitende snelfietsroute tussen Houten en de Lekstad, zijn van de baan. Route en brug zouden samen zo’n 70 miljoen euro gaan kosten. Dat is er niet. De Fietsersbond Culemborg ziet acht jaar aan plannenmakerij en lobbyen in rook opgaan.
De provincies Utrecht en Gelderland en de gemeenten Houten en Culemborg investeerden enkele tonnen in een haalbaarheidsonderzoek. De uitkomsten van dat Movares-onderzoek liggen al ruim een jaar in de onderste la. De overheden konden het niet eens worden over hoe nu verder. En met name over verdere financiering, zo schrijft de gemeente Culemborg in een notitie aan de gemeenteraad.
Het is een beetje een kip en ei verhaal. Gemeenten en provincies worden geacht geld op hun begrotingen vrij te maken. Pas daarna gaan het rijk en de EU nadenken over medefinanciering. In de afgelopen week gepubliceerde landelijke meerjarenplanning tot 2040 voor doorfietsroutes, wordt de fietssnelweg tussen Houten en Zaltbommel niet genoemd. Ook de net zo gewenste route tussen Gorinchem en Nijmegen niet. Het rivierengebied is één grote witte vlek, terwijl er voor de rest van het land wel allerlei hoogwaardige snelfietsroutes in de pijplijn zitten.
Jan Jansen van de Fietsersbond Culemborg kan zijn boosheid moeilijk verbergen. “Fietsen is de toekomst,” zegt hij. “In het hele land worden of zijn snelfietsroutes aangelegd. Behalve in het rivierengebied. Ja, daar ben ik kwaad over! Ik heb het idee dat vooral de provincie Gelderland dwars ligt. Wij liggen hier in een uithoek van de provincie en we komen er altijd bekaaid vanaf. Er wordt geen rekening gehouden dat het steeds drukker wordt en dat Culemborg groeit naar 40.000 inwoners. De fietsbrug zou voor de provincie een hamerstuk moeten zijn.”

Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
GROEN LICHT VOOR DE FIETSSTRAAT GROEN LICHT VOOR DE FIETSSTRAAT
De fietsstraat van Parijsch naar de binnenstad gaat er komen. De gemeenteraad nam donderdag 20 februari dit belangrijke besluit. Deze fietsstraat is geweldig voor het leefklimaat en goed voor de gezondheid van onze inwoners en ook de ondernemers in de binnenstad zullen er bijzonder blij mee zijn.
De Fietsersbond beschouwt dit besluit als een historische wending in het tot voorheen gevoerde beleid. Er wordt geluisterd naar voetgangers en fietsers die snel en veilig van Parijsch naar de binnenstad willen en omgekeerd. In gesprekken die de Fietsersbond met inwoners voeren, komt steevast de wens naar voren voor een goede en veilige fietsverbinding van Parijsch naar de binnenstad.
Deze fietsstraat is een cruciale eerste stap in de aanleg van het Culemborgse hoofdfietsnetwerk. Het fantastische ontwerp voor deze fietsstraat met een volledig trottoir langs de Prijsseweg is een uitnodiging naar onze inwoners om veilig en comfortabel naar de binnenstad, het winkelcentrum, scholen en andere voorzieningen te fietsen of te lopen. Een compliment voor allen die hier aan hebben bijgedragen.
Al die korte stukjes binnen het compacte Culemborg zijn op de fiets immers prima te doen. Van piepjong tot stokoud. Een goede uitnodigende fietsinfrastructuur levert bovendien een niet te onderschatten bijdrage aan een gezonde, gelukkige, verkeersveilige, leefbare en duurzame stad. Wie wil dat niet?
Gepubliceerd op: -
Kerst- en Nieuwjaarswensen 2025 Kerst- en Nieuwjaarswensen 2025
De Fietsersbond Culemborg wenst iedereen Fijne Kerstdagen, een spetterende jaarwisseling en een fantastisch 2025 met heel veel fietsplezier! We blijven…
Gepubliceerd op: -
FIETSERSBOND ZIET GEMEENTE EINDELIJK DOORPAKKEN FIETSERSBOND ZIET GEMEENTE EINDELIJK DOORPAKKEN
De Fietsersbond Culemborg is zeer in zijn sas met de op 30 mei vastgestelde Omgevingsvisie. Deze visie schetst in grote…
Gepubliceerd op: