Fiets levert Utrecht 250 miljoen op

Investeren in de fiets loont.

2017-BUF

De fiets levert Utrecht jaarlijks 250 miljoen euro aan maatschappelijke baten op.  Dat becijferen onderzoeksbureau Decisio en Soigneur in het Bruto Utrechts Fietsproduct (BUF) dat met steun van de gemeente Utrecht tot stand kwam. Utrecht is de eerste stad waar de directe en sociaal-economische waarde van de fiets inzichtelijk is gemaakt.

Gemiddeld fietst een Nederlander 2,9 km per dag (t.o.v. 3,1 km in Utrecht), legt 25% van de reizen naar werk met de fiets af en fietst zo 1.000 km per jaar. Een gemiddelde Nederlandse tiener fietst met 2.000 km per jaar zelfs het dubbele. Het fietsgebruik stijgt gemiddeld nog steeds. Utrecht doet het vergeleken met andere grote steden in de Randstad erg goed. Het aandeel van de fiets van ritten die in de gemeente Utrecht beginnen en/of eindigen is tussen 2010 en 2015 gestegen. Net als in verschillende andere steden stijgt het gemiddelde fietsgebruik. De gemiddelde afstand die dagelijks per Utrechter wordt gefietst, is sinds 2006 met gemiddeld 4% per jaar gestegen. De toename van fietskilometers in Utrecht lijkt volledig te danken aan een overstap van automobilisten naar de fiets.
Ook het OVgebruik en trips te voet nemen toe terwijl het autogebruik daalt.

  • De directe economische waarde (bijdrage aan het nationaal inkomen) van de fiets in Utrecht bedroeg in 2014 ruim € 38 miljoen. Hiermee hangt samen dat de fiets zorgde voor een werkgelegenheid ter grootte van 274 FTE.
  • Het blijkt dat een stijging van het fietsgebruik ten koste van autokilometers een effect heeft op de lokale werkgelegenheid, omdat door effecten op de lokale productie sprake is van een toename in het aantal banen.
  • Naast dat fietsen goed is voor de fietser zelf, treden er allerlei positieve effecten voor de omgeving op wanneer mensen hun auto verruilen voor de fiets. Er wordt minder CO2 en fijnstof uitgestoten, wat goed is voor het klimaat. Minder autokilometers in Utrecht betekent dus een verbetering van de luchtkwaliteit in de stad. Daarnaast zorgen auto’s voor geluidsoverlast; mensen die aan een drukke weg wonen ondervinden hier gezondheidsschade van omdat het ontspanningsactiviteiten
    beperkt, gehoorschade en stressreacties kan opleveren en de kwaliteit
    van de nachtrust beïnvloedt.
  • 34%van de niet-fietsers noemt verbeterde verkeersveiligheid en/of parkeren als voorwaarden om de fiets als vervoersmiddel te overwegen.
  • Binnen de bebouwde kom levert elke kilometer die op de fiets gemaakt wordt, in plaats van in de bus, € 0,50 aan maatschappelijke baten op. Als ‘voor- en natransport’ van en naar het treinstation is de fiets dus vele malen gunstiger vanuit economisch (subsidies OV), milieu (uitstoot) en gezondheidsperspectief.
  • De grootste baten van meer fietsers worden behaald door automobilisten die vlotter door kunnen rijden. Minder autoverkeer in een compacte stad als Utrecht heeft een groot positief effect op de doorstroming van het verkeer. Hierdoor wordt veel tijdswinst behaald en neemt de betrouwbaarheid van de reistijd (‘hoe zeker weet ik dat ik op tijd kom?’) voor automobilisten neemt toe.

http://decisio.nl/nieuwsblog/2017/fiets-levert-utrecht-250-miljoen-op/#.WP255Iz432M.email