Fiets wordt serieus genomen in nieuw verkeersmodel

Noodzaak voor Culemborg

Dia1

Tot nu toe staat de auto altijd bovenaan bij de ontwikkeling van verkeersmodellen. Dat gaat veranderen. De positie van openbaar vervoer en vooral de fiets was zelfs in grootstedelijke modellen ondergeschikt aan die auto. Dat leidde tot foute prognoses.

Tot nu toe staat de auto altijd bovenaan bij de ontwikkeling van verkeersmodellen. Dat gaat veranderen. In het nieuwe verkeersmodel van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag neemt de fiets-  en de combinatie fiets-ov – een belangrijke plaats in.

In 2015 zijn de regio’s Rotterdam en Haaglanden samengevoegd in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dat was aanleiding om de afzonderlijke vervoermodellen van de regio’s samen te voegen tegelijk drastisch te vernieuwen.

Want bij het modelleren van verplaatsingspatronen in verkeersmodellen ging het tot nu toe vooral over de auto. De positie van openbaar vervoer en vooral de fiets was zelfs in grootstedelijke modellen ondergeschikt aan die auto.

Dat leidde tot foute prognoses. In bijvoorbeeld Rotterdam is het autoverkeer op het kordon rond de binnenstad in de afgelopen 15 jaar langzaam afgenomen. Daarentegen is het fietsverkeer de afgelopen 10 jaar met 60% gegroeid. In het bestaande verkeersmodel was deze ontwikkeling onvoldoende zichtbaar, aldus Goudappel die het nieuwe model ontwikkelde met de MRDH en de gemeente Den Haag.

In het nieuwe model is het fietsnetwerk volledig losgekoppeld van het autonetwerk en als nieuw netwerkelement aangeleverd door de fietsersbond. Hierbinnen kent de fiets geen uniforme snelheid, die is afhankelijk van talloze netwerkkenmerken die de fietsersbond onderscheidt. De link naar het originele artikel: fietsberaad nieuw verkeersmodel

Wat betekent deze ontwikkeling voor Culemborg?
In Culemborg is de positie van de fiets volledig ondergeschikt aan die van de auto. Dat blijkt uit de inrichting van de 30 km wegen waar de auto veelal domineert. Ook in Culemborg wordt er steeds meer gefietst en die groei zal doorzetten.
Daarom zou ook in Culemborg het fietsnetwerk losgekoppeld moeten worden van het autonetwerk.
Op de foto hebben we zeven fietsverbindingen aangegeven waarmee alle hoofdbestemmingen in Culemborg bereikt kunnen worden (winkelcentra, station, binnenstad). Veel van deze verbindingen zijn onaangenaam en zelfs gevaarlijk voor fietsers.
De Fietsersbond doet er alles aan om het fietsen te stimuleren en veiliger te maken.

Wilt u reageren op dit bericht?

stuur een email naar [email protected]

 

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.