Het Shell kwartaalblad “Venster” (januari 2018) was geheel gewijd aan mobiliteit. Dat in een kwartaalblad van een olieproducent vier volle pagina’s gewijd worden aan de fiets, mag zonder meer als een doorbraak beschouwd worden. Ook Shell realiseert zich dat de fiets niet meer weg te denken is en van eminent belang is voor een duurzame toekomst.
Voordat de vraag beantwoord wordt ‘Waar gaat het heen met de fiets?’, eerst even een paar feiten:
- Nederland telt meer fietsen dan inwoners (22 vs. 17 miljoen);
- Nergens ter wereld worden per hoofd van de bevolking zoveel e-fietsen verkocht als in Nederland;
- Een kwart van de 1 miljoen nieuwe fietsen zijn e-fietsen;
- Een e-fiets heeft een 2x zo grote actieradius;
- Sinds 2014: 9% toename in fietskilometers;
- Een fiets neemt 1/8 van de ruimte van een auto in;
- Stallingen op stations en binnensteden zijn overvol;
- In sommige steden zijn er op bepaalde plekken en tijden ‘fietsfiles’.
In Nederland rijden ca. 1,5 miljoen elektrische fietsen en daarmee kunnen grotere afstanden afgelegd worden. Maar los van dit hebben verbeterde fietsvoorzieningen ook voor een impuls van het fietsgebruik gezorgd. Verder is er meer aandacht voor een gezonde leefstijl; fietsen is een ideale manier om aan je dagelijkse beweging te komen.
Het succes van de fiets resulteert in te weinig stallingsplekken. Echter de beperkte capaciteit op piekmomenten komt vooral door de ruimte die de auto inneemt. Er is nog veel te winnen in een heroverweging van prioriteiten.
In grote steden zoals Utrecht zie je dat de fiets de auto langzaam verdringt. Het beleid is om de auto uit de kern van de stad te houden. De verwachting is dat de parkeerruimte voor auto’s geofferd zal worden. Voor compacte steden (en daartoe behoort ook Culemborg) zijn fietsen en wandelen de enige oplossing om die steden leefbaar en bereikbaar te houden.
De auto uit en op de fiets? In steden zou niet langer geïnvesteerd moeten worden in meer infrastructuur voor de automobilist. Daar waar genoeg alternatieven zijn, laat je degene die daarvoor kiest, in de file staan of zoeken en betalen voor een parkeerplek. Alle ritten onder de vijf kiliometer zouden gewoon op de fiets afgelegd moeten worden. Iets waar de overheid nog veel aan bij kan dragen.
Wat betekent dit voor Culemborg? Door de compactheid van Culemborg is de fiets het meest voor de hand liggende vervoermiddel binnen de bebouwde kom. Om Culemborg leefbaar en bereikbaar te houden zijn nu investeringen nodig die dit mogelijk moeten gaan maken. Zoals Te Brömmelstroet stelt “Inversteer niet meer in infrastructuur voor de automobilist”.
Het gehele artikel vindt u in Shell Venster Mobiliteit januari 2018